10 Manfaat Telur Puyuh, Kecil - Kecil Cili Padi.

Oleh: Zuzu Yasmine

Telur puyuh ini sudah tentulah mempunyai daya tarikan yang tersendiri. Dengan rasa yang begitu lemak lebih daripada telur ayam biasa, telur puyuh ini boleh dikatakan begitu diminati dikalangan rakyat Malaysia. Mempunyai bentuk yang lebih kecil berbanding telur ayam, telur ini mengandungi manfaat yang luar biasa bagi mereka yang mengemarinya.

Makanan yang baik menjamin pertumbuhan dan perkembangan tubuh manusia yang baik. Kebenaran terbukti bahawa makanan yang seimbang dapat menjamin kesihatan manusia. Pelbagai jenis makanan yang terdiri daripada sayur-sayuran, buah-buahan, bijirin dan protein, adalah penting untuk mengekstrak manfaat nutrien maksimum untuk kesihatan yang baik.

Telur puyuh juga adalah sumber terbaik vitamin untuk kesihatan manusia. Walaupun telur puyuh kecil dalam ukuran, nilai dietnya adalah tiga hingga empat kali lebih tinggi daripada telur ayam dan dipenuhi dengan nutrien dan mineral. Telur puyuh adalah sumber yang banyak nutrien berbanding makanan lain.



Manfaat Kesihatan Telur Puyuh.

1. Lebih berkhasiat berbanding telur ayam.

Telur puyuh kaya dengan nutrien seperti vitamin dan mineral. Walaupun saiznya kecil, nilai pemakanannya sekurang-kurangnya empat kali lebih besar berbanding jenis telur lain termasuk telur ayam. Telur puyuh mengandungi 13% protein, manakala telur ayam hanya 11%. Vitamin B dalam telur puyuh pula adalah 140% berbanding 50% dalam telur ayam.

2. Mencegah pelbagai gangguan pernafasan.

Asma adalah penyakit yang disebabkan oleh kerengsaan membran yang meliputi laluan udara di paru-paru dan kesakitan ini memampatkan saluran pernafasan. Asma adalah penyakit yang sangat biasa dan boleh dirawat dengan cepat dan berkesan jika didiagnosis pada waktunya.

Mengejutkan, telur puyuh boleh membantu paru-paru berfungsi dengan lancar dan menangani banyak masalah pernafasan seperti tuberkulosis dan asma. Protein, yang dipanggil ovomucoid kaya dalam telur ini, adalah komponen biasa dalam kebanyakan ubat reaksi anti-alahan.

Telur puyuh juga kaya dengan antioksidan dan asid lemak penting yang bertindak sebagai agen anti-radang semula jadi. Ia adalah sumber vitamin A dan selenium yang membuktikannya sebagai sumber antioksidan yang dapat meningkatkan fungsi paru-paru.

3. Kesan positif kepada gangguan buah pinggang.

Kegagalan buah pinggang dicirikan oleh pengumpulan produk sisa dan cecair berlebihan dalam tubuh. Ia juga membawa kepada simptom yang teruk seperti keletihan, lemah, sesak nafas, kelesuan, bengkak, dan kekeliruan.

Telur puyuh membantu membersihkan darah daripada toksin dan logam berat, meningkatkan keaslian darah dan penggalak daya tahan yang kuat. Pesakit dengan penyakit buah pinggang dinasihatkan mengambil protein berkualiti tinggi dan bukannya berkualiti rendah, dan telur puyuh adalah sumber yang kaya dengan protein berkualiti tinggi.

4. Membantu semasa tempoh kehamilan.

Telur puyuh menyediakan banyak manfaat pemakanan bagi wanita hamil dan janin. Seperti telur lain, ia kaya protein, yang penting untuk perkembangan otak janin. Telur puyuh juga mengandungi sangat kurang atau tiada tepu lemak dan merupakan makanan kolesterol yang baik untuk dimakan.

Walau bagaimanapun, sebagai langkah berjaga-jaga, pengambilannya perlu berbincang dengan doktor anda terlebih dahulu.



5. Zat besi dan vitaminya mengawal anemia.

Rasa telur puyuh adalah baik dan ia sumber semula jadi 100% zat besi, Vitamin A, dan Vitamin B12. Ia membantu dengan anemia dengan meningkatkan tahap hemoglobin dalam tubuh sambil menghilangkan toksin dan logam berat.

6. Merawat diabetes.

Bagi pesakit diabetes, mengekalkan paras gula dalam darah dan kolesterol adalah suatu yang sukar. Telur puyuh merawat diabetes melalui karbohidrat yang rendah, rendah kalori untuk menjaga gula dalam darah dan kolesterol pada tahap yang selamat.

Terdapat ubat yang boleh didapati untuk diabetes tetapi dengan menambahkan telur puyuh untuk diet anda, anda boleh menjalani kehidupan tanpa diabetes. Mengekalkan tahap karbohidrat yang selamat menjadi lebih mudah apabila telur puyuh dimasukkan dalam diet harian. Selain itu, telur puyuh membantu meringankan kesakitan rawatan diabetes.

7. Kolesterol baik membantu mengurangkan penyakit jantung.

Telur puyuh mengandungi karbohidrat yang sangat kurang dan lebih banyak protein. Telur puyuh bekerja keras untuk mengatur aliran darah normal dan penyerapan nutrien. Ia mengandungi asid folik, zat besi, fosforus, vitamin B12, protein riboflavin, dan selenium. Oleh itu ia adalah pilihan yang tidak dapat dielakkan untuk mengurangkan kemungkinan penyakit jantung.

8. Membantu merawat kanser.

Kanser adalah hasil yang paling teruk daripada sistem imun yang lemah. Ini kerana peningkatan drastik pencemaran dan penggunaan bahan kimia tanpa had telah mencemarkan alam sekitar melalui toksik, termasuk radikal bebas. Hubungan tinggi dengan sebatian toksik sebegini mungkin menyebabkan kanser.

Anda boleh melindungi tubuh daripada kerosakan radikal bebas dengan pengambilan makanan yang kaya dengan vitamin A dan selenium. Kedua-dua nutrien ini adalah antioksidan yang sangat baik dan mereka membantu mengatasi kerosakan radikal bebas. Oleh itu, telur puyuh mengandungi jumlah Vitamin A dan Selenium yang menjadikannya antioksidan semula jadi. Menambah telur puyuh dalam diet boleh menjadikan tubuh suatu persekitaran yang tidak sesuai untuk pertumbuhan kanser.

9. Meningkatkan imuniti.

Telur puyuh membantu mendapatkan sistem imun yang kuat dan metabolisme yang lebih baik. Penggunaan telur mentah membantu meningkatkan imuniti lebih banyak berbanding telur puyuh yang dimasak. Penggunaan telur puyuh secara kerap akan meningkatkan sistem imuniti tubuh dan menghilangkan banyak penyakit.

10. Ejen anti-penuaan.

Dengan menguatkan sistem imun seseorang boleh memperlahankan penuaan organ. Ini seterusnya membuatkan seseorang kelihatan lebih muda. Sebagai sumber yang kaya antioksidan, asid lemak penting, selenium dan Vitamin A, B & E, telur puyuh adalah agen anti-penuaan yang sempurna.

Telur puyuh juga menambah kelembutan dan kelembapan kulit. Untuk hasil yang lebih baik, telur puyuh boleh terus digunakan pada kulit.


Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen