5 Cara Bantu Ibu Bapa Anda Yang Berdepan Masalah Krisis Kewangan Mereka.

Oleh: Zuzu Yasmine

Masalah kewangan ini boleh berlaku kepada sesiapa sahaja, tidak kiralah anda mahupun ibu bapa anda. Sebagai anak, membantu ibu bapa adalah satu perkara yang sememangnya digalakkan. Ini kerana, ia adalah tugas sebagai seorang anak. Namun begitu, ketidakstabilan hidup kita juga menyebabkan kita sendiri tidak dapat membantu mereka.

Jika anda tidak dapat membantu mereka dengan secukupnya, mungkin anda boleh memilih jalan lain untuk membantunya agar anda tidak rasa terbeban. Jadi apa yang perlu anda lakukan adalah…



1. Meminta bantuan adik-beradik yang lain.

Perkara paling mudah buat mereka yang mempunyai ramai adik-beradik ini adalah dengan berbincang dan mencari penyelesaian bersama. Jika ibu bapa anda mempunyai masalah kewangan, maka adalah lebih baik jika adik-beradik saling mengumpul wang dan memberi kepada ibu bapa. Bukan itu sahaja, jika kalian saling membantu pasti akan lebih segera masalah kewangan akan selesai.



2. Sediakan sokongan emosi.

Jangan biarkan ibu bapa anda terkapai-kapai sendirian. Sebagai anak anda perlu menenangkan hati mereka, terus memberi sokongan serta mencari jalan penyelesaian bersama. Jangan biarkan mereka ini lalui bersendirian. Meyakinkan ibu bapa bahawa anda akan sentiasa berada di sana sebagai tiang sokongan emosi apabila mereka memerlukannya.

3. Perkenalkan mereka dengan cara lain membuat wang.

Terdapat banyak cara yang boleh dilakukan untuk membuat wang tambahan. Salah satu cara paling mudah yang boleh dilakukan ialah menyewa bilik yang tidak digunakan kepada orang lain. Dengan menyewa sesuatu kepada orang lain, ibu bapa anda tidak perlu bekerja secara aktif dan tidak perlu bosan menghabiskan banyak kerja.



4. Bantu mereka untuk mengurangkan beban bulanan mereka.

Jika ibu bapa anda muflis, mungkin mereka perlu menjual beberapa aset mereka untuk mengurangkan hutang dan membantu mereka menjimatkan wang. Mungkin mereka perlu berpindah ke rumah yang lebih kecil atau mungkin perlu menjual beberapa barang berharga yang tidak lagi digunakan. Bantu mereka untuk membiasakan diri dengan perkara yang tidak berlebihan ketika membelanjakan wang untuk perbelanjaan hidup.

5. Bantu mereka secara peribadi.

Jika anda mempunyai kerjaya dan kewangan yang baik, mungkin anda boleh hulurkan bantuan secara peribadi tanpa bantuan adik-beradik anda yang lain. Cuba untuk cari tahu bantuan yang bagaimana boleh anda hulurkan.

Mungkin kehidupan anda bukanlah sesenang mereka yang lain, tetapi jika anda membantu orang tua anda, malah memudahkan urusan mereka pasti akan dibalas dengan rezeki yang lain. Bahkan rezeki yang anda perolehi itu adalah rezeki yang tidak disangka-sangkakan.


Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen