Gunakan Pelembap Pada Wajah Dan Badan Selepas Mandi Mampu Kekalkan Kelembapan Pada Kulit.

Oleh: Zuzu Yasmine

Bila bercakap mengenai pelembap ini, kita biasanya hanya memfokuskan kepada pelembap wajah sahaja. Ini kerana, kita sering melihat ramai orang mementingkan penjagaan kulit wajah berbanding dengan penjagaan kulit pada bahagian tubuh badan.



Pelembap ini apa?

Menurut PQ Community, pelembap membantu melindungi lapisan kulit paling luar yang dikenali sebagai stratum korneum atau penghalang kulit. Rintangan kulit yang rosak membolehkan alergen, bakteria dan perengsa memasuki kulit dengan mudah. Selain itu, kulit yang rosak tidak dapat mengekalkan air secara berkesan di kulit yang boleh menyebabkan kulit kering dan gatal kronik yang boleh memburukkan gejala eczema.

Perkara Penting Diingati Semasa Memakai Pelembap:

✔️Penting untuk menggunakan pelembap dengan kerap.

✔️ Gunakan pelembap selepas ubat sapuan preskripsi digunakan.

✔️Sapukan pelembap dengan tebal di seluruh kulit anda dalam masa tiga minit untuk mandi untuk mengekalkan kelembapan dan melindungi halangan kulit.

✔️Pelembap yang bebas daripada wangian dan pewarna adalah paling selamat dan paling tidak merengsakan.

✔️Elakkan gunakan tangan untuk mengeluarkan pelembap dari bekas kerana ia akan mencemari pelembap.

✔️Lembutkan pelembap dengan menggosokkannya di antara tangan anda dan kemudian sapu ke atas badan dengan menggunakan tapak tangan. Elakkan daripada menggosok pelembap dengan mengusap ke atas dan ke bawah, atau dalam bulatan.

✔️Jika terdapat pelembap berlebihan pada kulit, biarkan sahaja kerana ia akan diserap ke dalam kulit dalam masa beberapa minit.

✔️Gunakan semula pelembap apabila anda mencuci atau bersentuhan dengan air.

Kepentingan Pelembap Selepas Mandi

Gunakan air suam untuk mandi. Kelembapan pada kulit akan meruap selepas mandi. Oleh itu, segera gunakan pelembap selepas mandi untuk mengekalkan kelembapan pada kulit.

Jenis-Jenis Pelembap

Pelembap boleh dibahagikan kepada 3 kumpulan iaitu salap, krim, dan losyen. Setiap pelembap boleh dibezakan berdasarkan jumlah minyak dan air yang terkandung di dalamnya.. Pelembap yang mengandungi lebih banyak minyak lebih baik dalam merawat ekzema kering seperti salap dan krim kerana ia berkesan untuk mengekalkan kerengsaan dan mengekalkan kelembapan. Pelembap hendaklah diletakkan di tangan dengan segera selepas mencuci.

1️. Ointments (Salap)

Antara jenis pelembap, salap mempunyai kandungan minyak tertinggi. Oleh itu, ia menjadi pilihan utama apabila merawat ekzema. Salap secara amnya tidak rasa pedih dan kurang mengandungi bahan pengawet apabila digunakan pada kulit sensitif dan ia adalah baik untuk mengekalkan kelembapan. Petroleum jelly dan minyak mineral adalah contoh yang baik dari kandungan minyak yang tinggi yang sangat berkesan untuk merawat eksema.).

2. Krim

(Kandungan minyak kedua tertinggi adalah krim. Ia juga baik untuk menyimpan kelembapan pada kulit. Krim mempunyai tekstur kurang berminyak berbanding salap. Bagaimanapun, krim kadang-kadang akan mempunyai penstabil dan pengawet yang boleh menyebabkan kerengsaan pada kulit. Ia juga lebih sesuai diguna di keadaan cuaca yang panas dan lembap berbanding salap.)

3️. Losyen

Losyen mempunyai kandungan minyak yang paling rendah berbanding salap dan krim. Bahan utama losyen adalah air dan ia mungkin mengandungi pengawet yang merengsakan apabila digunakan pada kulit yang tergaru.

Skin barrier creams (Krim penghalang kulit)

Krim penghalang kulit mengandungi lipid dan ceramida, yang boleh dijumpai secara semula jadi dalam kulit yang sihat. Lipid membentuk blok struktur dan fungsi sel hidup. Ceramida adalah lipid semulajadi yang terdiri daripada lilin berminyak yang bertindak sebagai penghalang dalam stratum corneum. Lipid dan ceramida dalam krim penghalang kulit boleh membentuk lapisan pelindung pada kulit untuk membantu mengekalkan kelembapan dan mencegah perengsa memasuki kulit. Oleh itu, ia membolehkan kulit ekzema sembuh dan lebih tahan terhadap gejala ekzema seperti rasa pedih, kekeringan dan kegatalan.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen